Βακτηριακή Κολπίτιδα

Τι είναι η βακτηριακή κολπίτιδα;

Η βακτηριακή κολπίτιδα αποτελεί μια από τις συχνές κολπικές διαταραχές που ταλαιπωρούν ένα μεγάλο μέρος του γυναικείου πληθυσμού. Προκαλείται όταν το pH του κόλπου διαταράσσεται, με αποτέλεσμα την αύξηση της ευαισθησίας για κολπική λοίμωξη. Οι κολπίτιδες είναι ένα σύνηθες φαινόμενο το καλοκαίρι, όταν κυριαρχούν οι υψηλές θερμοκρασίες και η τάση για αμέλεια της υγιεινής της ευαίσθητης περιοχής.

Πώς εκδηλώνεται;

Στον κόλπο, υπάρχουν φυσιολογικά κάποια βακτήρια, οι λεγόμενοι γαλακτοβάκιλλοι, που φροντίζουν για τη διατήρηση της ισορροπίας στην περιοχή. Οι γαλακτοβάκιλλοι έχουν και προστατευτικό ρόλο, εμποδίζοντας τα μικρόβια να επηρεάσουν τη φυσιολογική χλωρίδα του κόλπου. Εάν, όμως, η φυσιολογική χλωρίδα του κόλπου διαταραχθεί και οι γαλακτοβάκιλλοι καταλήξουν να είναι λιγότεροι σε αριθμό από τα αναερόβια βακτήρια, τότε εμφανίζεται η κολπίτιδα.

Ποια είναι τα αίτια της βακτηριακής κολπίτιδας;

Τα αίτια της βακτηριακής κολπίτιδας ποικίλλουν. Αν και δεν ανήκει στα σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, είναι πιο πιθανή σε σεξουαλικά ενεργές γυναίκες. Βέβαια, δεν αποκλείεται να προκληθεί και σε κορίτσια νεαρής ηλικίας ή γυναίκες που δεν έχουν σεξουαλικές επαφές. Πιο συγκεκριμένα, η βακτηριακή κολπίτιδα μπορεί να οφείλεται σε:

• Χρήση αρωμάτων και προϊόντων που διαταράσσουν το pH του κόλπου
  • Σεξουαλικές επαφές με πολλούς συντρόφους
  • Ορμονολογικές αλλαγές
  • Λήψη φαρμάκων (κυρίως αντιβιοτικών)
  • Γενικότερη έλλειψη γαλακτοβάκιλλων (για αυτό το λόγο κάποιες γυναίκες είναι πιο ευαίσθητες στη βακτηριακή κολπίτιδα από άλλες)

Ποια είναι τα συμπτώματα;

Κάποιες φορές η βακτηριακή κολπίτιδα μπορεί να παραμένει ασυμπτωματική. Τότε, η διάγνωσή της μπορεί να είναι τυχαία κατά τον προγραμματισμένο γυναικολογικό έλεγχο. Άλλες φορές, όμως, εκδηλώνεται με:

• Κολπικές εκκρίσεις, λευκού ή γκρίζου συνήθως χρώματος
  • Παχύρρευστη βλέννα με δυσάρεστη οσμή
  • Ευαισθησία και έντονος κνησμός στην περιοχή

Η βακτηριακή κολπίτιδα είναι επικίνδυνη;

Η βακτηριακή κολπίτιδα είναι μια συνήθης κατάσταση και εφόσον θεραπευτεί δεν προκαλεί προβλήματα. Ωστόσο, μπορεί να αποτελέσει έδαφος για την ανάπτυξη άλλων γυναικολογικών λοιμώξεων, όπως είναι η τραχηλίτιδα ή η σαλπιγγίτιδα. Για αυτό το λόγο, η βακτηριακή κολπίτιδα χρήζει άμεσης διάγνωσης και αντιμετώπισης. Ο προγραμματισμένος γυναικολογικός έλεγχος μπορεί να προλάβει διάφορες επιπλοκές που μπορεί να προκληθούν από τη συγκεκριμένη διαταραχή.

Πώς γίνεται η διάγνωση;

Μόλις μια γυναίκα εντοπίσει τα παραπάνω συμπτώματα, τότε είναι σημαντικό να απευθυνθεί στον ειδικό ιατρό. Ο γυναικολόγος θα διαγνώσει την βακτηριακή κολπίτιδα και θα εξετάσει το ενδεχόμενο να συνυπάρχει κάποια άλλη παθολογία.

Αρχικά, ο γυναικολόγος συλλέγει το ιατρικό ιστορικό της γυναίκας και εκείνη με τη σειρά της του εξηγεί τα συμπτώματα που έχει παρατηρήσει. Έπειτα, σε ειδικό χώρο στο ιατρείο, πραγματοποιείται η γυναικολογική εξέταση.

Εφόσον κρίνεται απαραίτητο από τον ιατρό, γίνεται καλλιέργεια κολπικού υγρού. Η καλλιέργεια μπορεί να γίνει τόσο προληπτικά όσο και όταν υπάρχουν ενδείξεις. Αποτελεί μια σημαντική εξέταση κατά την οποία ελέγχεται η παρουσία παθογόνων μικροοργανισμών που μπορεί να οφείλονται για τη βακτηριακή κολπίτιδα. Ανάλογα με τα αποτελέσματα της διάγνωσης και του κολπικού επιχρίσματος, επιλέγεται η κατάλληλη θεραπεία.

Ποια είναι η θεραπεία για τη βακτηριακή κολπίτιδα;

Η θεραπεία είναι συντηρητική. Σύμφωνα με τις οδηγίες του ιατρού, η ασθενής ακολουθεί τη φαρμακευτική αγωγή που ταιριάζει περισσότερο στις δικές της ανάγκες. Συνήθως, η βακτηριακή κολπίτιδα αποκαθίσταται με τη λήψη φαρμάκων δια του στόματος.

Παράλληλα, ο ιατρός μπορεί να συστήσει τη χρήση κολπικής κρέμας ή κολπικών υπόθετων. Αυτά θα βοηθήσουν στο να επανέλθει η χλωρίδα της περιοχής στη φυσιολογική της κατάσταση και να αποκατασταθεί το pH του κόλπου. Εάν η βακτηριακή κολπίτιδα επιμένει ή υποτροπιάζει, τότε πρέπει να γίνει χορήγηση φαρμακευτικών σκευασμάτων ανά χρονικά διαστήματα που θα ορίσει ο ιατρός.

Ο Δρ. Ιωάννης Μπούτας είναι εξειδικευμένος Γυναικολόγος με πολυετή εμπειρία και πλούσιο επιστημονικό συγγραφικό έργο στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Αναγνωρίζοντας τη σημασία της έγκαιρης και έγκυρης διάγνωσης, συμβουλεύει τις ασθενείς του να επικοινωνούν μαζί του όταν παρατηρούν κάποια ενόχληση. Εάν παρατηρείτε κι εσείς τα συμπτώματα της βακτηριακής κολπίτιδας, επικοινωνήστε με τον ιατρό και προγραμματίστε το δικό σας διαγνωστικό ραντεβού.

Comments are closed.