Ιωάννης Κ. Μπούτας MD, MSc, PhD

Μαιευτήρας – Γυναικολόγος, Χειρουργός Μαστού

Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών
Εξειδικευμένος στις παθήσεις και στην χειρουργική του Μαστού εις Πανεπιστημιακή Κλινική Mainz, Γερμανία
Συνεργάτης Μαιευτηρίων ΡΕΑ, ΙΑΣΩ, ΛΗΤΩ

επικοινωνία

drboutas@gmail.com

Λεωφ. Βασ. Σοφίας 137, 11521

ΙΝΟΚΥΣΤΙΚΗ ΜΑΣΤΟΠΑΘΕΙΑ

ινοκυστική μαστοπάθεια

Τι είναι η ινοκυστική μαστοπάθεια;

Η ινοκυστική μαστοπάθεια ή αλλιώς ινοκυστική νόσος χαρακτηρίζεται από ψηλαφητά οζίδια και πόνο στους μαστούς (μαστοδυνία).

Τα επίπεδα στο αίμα των ορμονών οιστρογόνου και προγεστερόνης αλλάζουν κατά τη διάρκεια του εμμηνορροϊκού κύκλου. Όταν τα επίπεδα αυτών των ορμονών αυξάνονται, οι μαστικοί αδένες και οι πόροι διευρύνονται. Αυτές οι διακυμάνσεις εξηγούν εν μέρει γιατί οι μαστοί είναι πρησμένοι και πιο ευαίσθητοι στην αφή κατά τη διάρκεια ενός συγκεκριμένου χρόνου σε κάθε εμμηνορροϊκό κύκλο. Οι ινοκυστικές αλλαγές μπορεί να προκύψουν από επαναλαμβανόμενη διέγερση από αυτές τις ορμόνες. Πρόκειται, επομένως, για μια ορμονοεξαρτώμενη διαταραχή που οφείλεται στη διέγερση των μαστών από τις γυναικείες ορμόνες (οιστρογόνα και προγεστερόνη).

Η ινοκυστική νόσος του μαστού μπορεί να προκαλέσει αίσθημα βάρους και ευαισθησία στην αφή, ή να προκαλέσει ακόμα και πόνο. Τα συμπτώματα τείνουν να υποχωρούν μετά την εμμηνόπαυση.

Είναι επικίνδυνη η ινοκυστική μαστοπάθεια;

Η ινοκυστική μαστοπάθεια δεν είναι επικίνδυνη. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια καλοήθη διαταραχή, η οποία τις περισσότερες φορές δεν αποτελεί λόγο ανησυχίας. Οι ινοκυστικές αλλαγές δεν αυξάνουν τον κίνδυνο για καρκίνο του μαστού. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, η εξέταση από έναν ειδικό μαστολόγο είναι ιδιαίτερα σημαντική, ώστε να διαπιστωθεί η ακριβής αιτία του πόνου.

Ποια είναι τα αίτια;

Τα αίτια της ινοκυστικής μαστοπάθειας σχετίζονται με τις αλλαγές που προκύπτουν από τις διακυμάνσεις των ορμονών. Για αυτό και τα συμπτώματα της μαστοπάθειας εμφανίζονται κυρίως στη μέση του εμμηνορροϊκού κύκλου και γίνονται εντονότερα λίγες ημέρες πριν την έμμηνο ρύση.

Μάλιστα, έχει παρατηρηθεί πως όσο πιο πυκνός είναι ο μαστός, δηλαδή όσο πιο ινώδης είναι, τόσο πιο πιθανό είναι για τη γυναίκα να εμφανίσει ινοκυστική μαστοπάθεια. Το αντίθετο συμβαίνει, αν ο μαστός είναι πιο αραιός, δηλαδή πιο λιπώδης.

Τα ακόλουθα αυξάνουν τον κίνδυνο ινοκυστικής αλλαγής, καθώς μπορεί να σχετίζονται με παρατεταμένη έκθεση σε οιστρογόνα:

• Έναρξη της εμμήνου ρύσεως σε νεαρή ηλικία
  • Γέννηση του πρώτου παιδιού σε ηλικία 30 ετών ή αργότερα
  • Ατοκία

Άλλες καταστάσεις, όπως οι λοιμώξεις του μαστού, μπορεί να προκαλέσουν ινοκυστικές αλλαγές.

Συμπτώματα

Οι γυναίκες που διαγιγνώσκονται με ινοκυστική μαστοπάθεια συνήθως εμφανίζουν τα εξής συμπτώματα:

• Πόνος στον έναν ή και στους δύο μαστούς
  • Ευαισθησία στην περιοχή πάνω από το στήθος και κάτω από τα χέρια
  • Αίσθημα «πρηξίματος» των μαστών
  • Πόνος κατά την ψηλάφηση
  • Εντοπισμός ψηλαφητών μικρών «σβόλων» – κύστεις στον μαστό
  • Έκκριση υγρού από τη θηλή
  • Αίσθημα καύσου

Ποιες γυναίκες επηρεάζει η ινοκυστική νόσος;

Η ινοκυστική μαστοπάθεια εμφανίζεται συχνότερα σε γυναίκες 30 – 55 ετών. Όσο η γυναίκα πλησιάζει προς την εμμηνόπαυση, τα συμπτώματα εξασθενούν.

Το στρες είναι ένας παράγοντας που επιβαρύνει την κατάσταση. Γυναίκες που βιώνουν έντονο καθημερινό στρες λίγες ημέρες πριν την περίοδό τους, ίσως να παρατηρήσουν εντονότερα συμπτώματα. Ακόμα και γυναίκες των οποίων οι διατροφικές συνήθειες περιλαμβάνουν την κατανάλωση καφέ, τσαγιού ή σοκολάτας, είναι πιο ευάλωτες στη νόσο.

Με ποιο τρόπο διαγιγνώσκονται οι ινοκυστικοί μαστοί;

Η διαγνωστική διαδικασία περιλαμβάνει αρχικά την ερμηνεία των συμπτωμάτων και την ψηλάφηση των μαστών. Ανάλογα με την ηλικία της γυναίκας, ο ιατρός μπορεί να συστήσει τη διενέργεια υπερήχου μαστών ή μαστογραφίας. Ο διαγνωστικός έλεγχος θα αποκαλύψει εάν τα ογκίδια του μαστού είναι πράγματι κύστεις. Εφόσον κρίνεται απαραίτητο, μπορεί να συλλεχθεί δείγμα ιστού και να δοθεί προς βιοψία.

Ποια είναι η θεραπεία για την ινοκυστική μαστοπάθεια;

Σε περίπτωση που τα συμπτώματα δεν είναι έντονα, ο ιατρός μπορεί να προτείνει στη γυναίκα τη χρήση ζεστών κομπρεσών που θα απαλύνουν τον πόνο. Ένας ενισχυμένος στηθόδεσμος ή η χορήγηση αναλγητικών φαρμάκων τείνουν εξίσου να βελτιώνουν την κατάσταση

Η ινοκυστική νόσος δεν αντιμετωπίζεται χειρουργικά. Σε περιπτώσεις, όμως, που κατά τον μαστολογικό έλεγχο εντοπιστούν μεγάλες βλάβες, ο ιατρός οφείλει να συζητήσει με την ασθενή το ενδεχόμενο αφαίρεσής τους.

Ο Δρ. Ιωάννης Μπούτας είναι εξειδικευμένος Χειρουργός Μαστού με πολυετή εμπειρία στις παθήσεις και τη χειρουργική του μαστού. Έχει εργαστεί σε μεγάλα νοσοκομειακά κέντρα της Ελλάδας και του Εξωτερικού και σήμερα διατελεί επιστημονικός συνεργάτης των μαιευτικών κλινικών Ιασώ, Ρέα και Λητώ. Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί του για μια εξατομικευμένη προσέγγιση!