Ιωάννης Κ. Μπούτας MD, MSc, PhD

Μαιευτήρας – Γυναικολόγος, Χειρουργός Μαστού

Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αθηνών
Εξειδικευμένος στις παθήσεις και στην χειρουργική του Μαστού εις Πανεπιστημιακή Κλινική Mainz, Γερμανία
Συνεργάτης Μαιευτηρίων ΡΕΑ, ΙΑΣΩ, ΛΗΤΩ

επικοινωνία

drboutas@gmail.com

Λεωφ. Βασ. Σοφίας 137, 11521

ΜΑΣΤΙΤΙΔΑ

μαστίτιδα

Ως μαστίτιδα χαρακτηρίζεται η φλεγμονή που εμφανίζεται στο στήθος είτε κατά την περίοδο της λοχείας και του θηλασμού είτε ανεξάρτητα από αυτή. Πρόκειται για μια καλοήθη πάθηση του μαστού που οφείλεται συχνά σε βακτηριακή λοίμωξη, συνήθως λόγω σταφυλόκοκκων ή στρεπτόκοκκων. Τα βακτήρια αυτά εισέρχονται στον μαστικό αδένα μέσω των γαλακτοφόρων πόρων, με αποτέλεσμα να προκαλείται φλεγμονή.

Ποια άτομα κινδυνεύουν περισσότερο να αναπτύξουν μαστίτιδα;

Η μαστίτιδα ενδέχεται να εμφανιστεί τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες. Όσον αφορά στις γυναίκες, εκείνες που είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν συμπτώματα μαστίτιδας είναι εκείνες που θηλάζουν ή διανύουν την περίοδο της λοχείας. Η μαστίτιδα της λοχείας συμβαίνει περίπου στο 1 – 9% των γυναικών και εμφανίζεται συχνότερα εντός 2 εβδομάδων μετά τον τοκετό.

Ποια είναι τα συμπτώματα της μαστίτιδας;

Μια γυναίκα που πάσχει από μαστίτιδα παρατηρεί ευαισθησία και ερυθρότητα στο στήθος της. Λόγω της φλεγμονής του μαστικού αδένα, το στήθος φαίνεται πρησμένο και «ζεστό», ενώ ενδέχεται να εμφανιστούν και αποστήματα. Ίσως ακόμα, η γυναίκα να παρατηρήσει κάποιον μικρό όγκο στο στήθος, αλλαγή του χρώματος της θηλής ή έκκριση πυώδους υγρού. Άλλα συχνά συμπτώματα της μαστίτιδας είναι ο πόνος στην πάσχουσα περιοχή και ο πυρετός.

Η μαστίτιδα μπορεί να συνδέεται με άλλες παθήσεις;

Σε κάποιες περιπτώσεις, η μαστίτιδα μπορεί να οφείλεται σε κάποια υποκείμενη πάθηση, όπως είναι:

• Η φυματίωση
  • Η σύφιλη
  • Η σαρκοείδωση
  • Οι μυκητιασικές λοιμώξεις
  • Η ακτινομύκωση
  • Κάποια κακοήθεια

Λόγοι εμφάνισης της μαστίτιδας

Η πάθηση μπορεί να οφείλεται σε βακτηριακή λοίμωξη του μαστικού αδένα, ωστόσο μπορεί να προκληθεί και εξαιτίας της απόφραξης του γαλακτοφόρου πόρου. Εάν, κατά το θηλασμό, δεν αφαιρείται όλο το γάλα από το στήθος, τότε κάποιος από τους γαλακτοφόρους πόρους μπορεί να αποφραχθεί. Η απόφραξη συχνά οδηγεί σε φλεγμονή του στήθους και κατά συνέπεια στην ανάπτυξη μαστίτιδας.

Παράγοντες που επιβαρύνουν την πάθηση

Υπάρχουν κάποιοι παράγοντες, οι οποίοι δεν προκαλούν μεν την πάθηση, αλλά αυξάνουν την πιθανότητα ανάπτυξης αυτής καθώς επίσης και επιβαρύνουν την ήδη εγκατεστημένη φλεγμονή.

Τέτοιοι επιβαρυντικοί παράγοντες είναι:

• Το κάπνισμα
  • Το άγχος
  • Ο σακχαρώδης διαβήτης
  • Ο ανεπαρκής καθαρισμός της θηλής
  • Η λανθασμένη τεχνική θηλασμού
  • Η έλλειψη ισορροπημένης διατροφής
  • Η χρήση ακατάλληλου στηθόδεσμου

Μαστίτιδα: Θεραπεία

Αρχικά, ο εξειδικευμένος Γυναικολόγος – Μαιευτήρας θα πρέπει πρώτα να λάβει ένα πλήρες ιστορικό και να πραγματοποιήσει πλήρη κλινική εξέταση. Προτού ο ιατρός προτείνει την κατάλληλη θεραπεία, είναι σημαντικό να ελεγχθεί το ενδεχόμενο η μαστίτιδα να συνδέεται με άλλες παθήσεις.

Εάν η πάθηση βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο και η γυναίκα θηλάζει, τότε σπάνια ο ιατρός θα την αποτρέψει από το να συνεχίσει το θηλασμό. Μπορεί, όμως, να της χορηγήσει μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα με σκοπό να μειωθεί ο πόνος. Σε περιπτώσεις προχωρημένης μαστίτιδας, ο ιατρός μπορεί να προτείνει τη λήψη αντιβιοτικών.

Εφόσον κρίνεται απαραίτητο, μπορεί να πραγματοποιηθεί βιοψία, ώστε να εξαλειφθεί κάθε υποψία για κακοήθεια.

Τι γίνεται σε περιπτώσεις επανεμφάνισης της πάθησης;

Η μαστίτιδα μπορεί να θεραπευτεί, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα εμφανιστεί ξανά. Εάν μια γυναίκα που θηλάζει αντιμετωπίζει συχνά προβλήματα μαστίτιδας, ίσως αυτό να σημαίνει ότι ο θηλασμός δεν γίνεται σωστά. Για αυτό το λόγο, η γυναίκα οφείλει να ακολουθεί τις οδηγίες που της έχει δώσει η μαία και ο ιατρός της.

Συμβουλές για την πρόληψη της μαστίτιδας

• Ακολουθήστε τη σωστή τεχνική θηλασμού που σας έχει υποδείξει η μαία ή ο ιατρός σας
  • Φροντίστε ώστε να μην μένει γάλα στο στήθος μετά τον θηλασμό
  • Μη θηλάζετε περισσότερη ώρα από αυτή που σας έχει υποδείξει ο ιατρός σας (5 λεπτά σε κάθε στήθος τις 3 πρώτες ημέρες, 10 – 15 λεπτά τις επόμενες)
  • Καθαρίστε πολύ καλά με νερό τις θηλές πριν το θηλασμό
  • Ελέγξετε ότι το βρέφος θηλάζει έντονα και με το σωστό τρόπο
  • Αποφύγετε να αισθάνεσθε στρες κατά τη διάρκεια του θηλασμού
  • Μην αφήνετε το βρέφος να κοιμάται έχοντας τη θηλή στο στόμα του
  • Φροντίστε ώστε εσείς και το βρέφος να νιώθετε άνετα

Είναι σημαντικό η γυναίκα να γνωρίζει πως ο ιατρός βρίσκεται δίπλα της σε οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζει. Ένας γυναικολόγος οφείλει να απαντήσει σε οποιαδήποτε ερώτηση προκύψει για το θηλασμό και να ενημερώσει τη γυναίκα σχετικά με την πρόληψη της μαστίτιδας.

Εάν τα συμπτώματα που έχετε, σας οδηγούν στο συμπέρασμα πως πάσχετε από μαστίτιδα, επικοινωνήστε άμεσα με τον εξειδικευμένο Μαιευτήρα – Γυναικολόγο Δρ. Μπούτα. Ο ιατρός τονίζει τη σημασία της διάγνωσης και αντιμετώπισης της πάθησης σε αρχικό στάδιο, ώστε να επιτευχθεί η ταχεία ανάρρωση της ασθενούς. Ο Δρ. Ιωάννης Μπούτας έχει εκπαιδευτεί στην Πανεπιστημιακή Κλινική του Mainz στη Γερμανία για την αντιμετώπιση των παθήσεων του μαστού.

Η πολυετής του εμπειρία στην διάγνωση και την αντιμετώπιση των παθήσεων του μαστού, του επιτρέπουν να εφαρμόζει τις τελευταίες ιατρικές οδηγίες και πρωτόκολλα στον τομέα αυτό. Προγραμματίστε κι εσείς το ραντεβού σας με τον ιατρό.